Står du i startgroparna för att dra igång med att bygga garage, eller är du i dagsläget bara nyfiken på vad den här typen av projekt kräver i form av planering och finansiering? I den här artikeln svarar vi på några av de vanligaste frågorna som dyker upp i samband med att man funderar på att bygga nytt garage. Vi guidar dig genom hela processen, från planering och bygglovsregler, till konstruktion och slutbesiktning.
Det är grundläggande att man förstår skillnaden mellan ett monteringsfärdigt standardgarage och ett specialbyggt och arkitektritat garage. I det fall som man vill ha ett garage med direktaccess från bostaden handlar det om ett specialbyggt garage. De tips som finns i den här artikeln riktar sig mot dig som planerar att bygga den här typen av platsbyggt garage, som utformats specifikt för din fastighet och för dina behov. När man bygger den här typen av arkitektritat garage har man full frihet att utforma garaget själv. Man har också alla valmöjligheter vad gäller val av material – något som man inte har när man monterar ett standardgarage på tomten. En fördel med att bygga ett specialanpassat garage är att entreprenören då ofta ordnar med markberedning och grundarbete. I det fall som man köper ett monteringsfärdigt garage behöver man först komma överens med leverantören kring den här typen av arbete, samt kring eventuella monteringstjänster.
Kostnaderna för att bygga garage hänger ihop med projektets omfattning, komplexitet och standard. Med andra ord betyder detta att prislappen beror på de material som du väljer att använda, de olika tekniska lösningar som du vill ha och behöver, samt vilken hänsyn som behöver tas till markförhållandena på din tomt. Priset på garaget varierar även stort beroende på materialet som du väljer för själva konstruktionen. Till exempel är ett garage i betong bra mycket dyrare än om du bygger det av lösvirke. Samtidigt bör man givetvis tänka in att ett garage i betong knappt kräver något underhåll alls. I vissa fall blir ett kopplat garage billigare att bygga än ett fristående garage, eftersom man nyttjar en del av den befintliga byggnationen till garaget. Samtidigt ställs andra krav på garagebyggnaden när man bygger ihop det med bostadshuset – i form av exempelvis brandsäkerhet och lufttäthet, vilket gör att man inte kan säga att det alltid är ett billigare alternativ.
Genomsnittspriset för att bygga garage ligger på omkring 10.000 kr per kvadratmeter. Detta snittpris inkluderar mark- och grundarbete, allt konstruktionsarbete, samt de byggvaror och annat material som behövs för projektet. Markberedning och grund utgör normalt sett 10–20 % av de totala projektkostnaderna. Exakt hur stor kostnadsposten blir hänger till stor del på hur markförhållandena på tomten ser ut.
Om man inte bygger sitt garage som en separat, ny byggnad, utan som ett kopplat garage, räknas detta som en tillbyggnad till bostadshuset. Då kan man beviljas rotavdrag för delar av arbetskostnaderna. I den här artikeln kan du läsa mer om vad som gäller för rotavdrag.
Tittar man närmare på valet av organiseringsform för byggprojekt kan man se att man ofta skiljer mellan delad entreprenad och totalentreprenad. Vid en delad entreprenad är det du själv som är projektledare, förutsatt att du inte tar in en extern person för den här rollen. Som projektledare ansvarar du för att organisera och koordinera alla involverade parter inom de olika fackområdena. Projektledaren är även den part som ser till att arbetet fortskrider enligt plan. Vid delad entreprenad skriver du som byggherre kontrakt med var och en av de firmor som deltar i projektet.
Vid en totalentreprenad skriver du som byggherre endast kontrakt med en entreprenör – en huvudentreprenör. Denna entreprenör kontrakterar i sin tur underentreprenörer på de områden där de inte själva besitter kompetensen. Ett typiskt exempel är att huvudentreprenören är en snickerifirma som lejer underentreprenörer när det kommer till de delar av projektet som kräver murning, grävning, rörläggning och installation av el.
Det finns fördelar med båda entreprenadformerna. Delad entreprenad passar bäst i de fall som du som byggherre har kompetens och kunskap kring hur arbetet bör utföras på vissa fackområden, och kanske redan har specifika firmor i åtanke när det gäller utförandet av arbetet. En huvudentreprenör gör vanligen ett påslag på 10–15 % på de tjänster som utförs av underentreprenörer. Med detta sagt så är det inte alltid mest prisvärt att välja att köra på delad entreprenad i samband med ett byggprojekt. I sammanhanget finns det även andra faktorer som spelar in i bedömningen av vad som är en ekonomiskt riktig lösning. Det kräver en hel del tid och engagemang för att organisera ett byggprojekt på egen hand. Av den anledningen kan det löna sig att välja en totalentreprenad, om det inte är så att du har erfarenhet av projektledning inom byggsektorn sedan tidigare.
När det kommer till en lämplig strategi för att hitta en passande entreprenör till sitt projekt kan man söka sig fram på nätet på egen hand. Allt fler bostadsägare väljer emellertid att använda sig av olika marknadsplatser, som Byggstart.se. På Byggstart kan man registrera sitt projekt på hemsidan och sedan ta emot anbud från kvalitetssäkrade entreprenörer som har både kapacitet och erfarenhet som svarar mot det som krävs av projektet.
Att entreprenörerna är kvalitetssäkrade innebär att man bland annat har kontrollerat att den erfarenhet och fackkunskap som behövs för att kunna utföra projektet finns inom firmorna. Man har även försäkrat sig om att entreprenörerna har goda vitsord från tidigare kunder, att firmornas ekonomi är stabil, samt att eventuella nödvändiga tillstånd finns på plats.
Allra först behöver du som bostadsägare och beställare av projektet utforma en projektbeskrivning. Denna ska sedan ligga till grund för entreprenörernas prissättning. Underlaget till entreprenörerna inkluderar ritningar av garaget. För att ta fram ritningarna är det vanligast att man tar kontakt med en arkitekt eller annan person som kan utföra tekniska ritningar. Ju noggrannare utfört underlaget till entreprenörerna är i samband med anbudsprocessen, desto lättare blir det för de aktuella kandidaterna att förse dig med ett detaljerat och exakt anbud. Det är dock inte ovanligt att olika hantverksfirmor tolkar underlaget olika. Av den anledningen kan det vara en god idé att föra in kostnadsposterna från offerterna i ett kalkylblad. Gör du detta kan du få en bra överblick av vilka poster och arbetsmoment som finns inkluderade i de olika anbuden, samt till vilket pris. I det fall som det krävs bygglov för att bygga ditt garage är det lämpligt att få detta ordnat redan tidigt i processen – gärna innan du hämtar in offerter från olika entreprenörer. Skulle det visa sig att du får avslag vill du inte ha lagt ner arbete på att hämta in och analysera anbud i onödan.
Arbetet kan påbörjas så snart du fått startbesked från kommunen, oavsett om projektet kräver bygglov eller endast en bygganmälan. De första arbetsmomenten som äger rum är i form av markarbete. Efter detta gjuter man normalt sett en bottenplatta. Sedan är det dags att konstruera resten av garaget. Många väljer att bygga garage i lösvirke, men det är inte ovanligt med vare sig murade garage eller garage i betong. Efter detta följer de avslutande momenten som fasadarbete, målning, återfyllnad med jordmassor samt iordningställande av marken kring den nu färdiga byggnaden.
Anskaffningen av byggvaror är det många som funderar över – vad är egentligen mest fördelaktigt rent kostnadsmässigt? Ska man själv stå för inköpen eller bör man leja ut uppgiften till entreprenören? Som privatperson kan man skaffa nödvändigt material genom att handla på byggvaruhus, beställa på nätet eller handla direkt från producenten. I de fall som man har mycket specifika önskemål kring vissa produkter kan det vara nödvändigt att vända sig till producenten. Samma sak gäller vid beställning av material från utlandet. När man ska bygga garage är det smartaste valet emellertid ofta att låta hantverkaren står för inköpen av merparten av byggvarorna.
Genom att göra materialanskaffningen via entreprenören slipper du arbetet med själva inhandlingen, vilket gör att du inte heller bär ansvaret för eventuella felköp. Vanliga problem som kan uppstå i samband med inköp av material kan vara felberäkningar av mängder och mått, samt köp av material i fel färg. Utöver detta kan förseningar uppstå i samband med varuleveranser, vilket gör att det kan bli nödvändigt att köpa alternativa material. Hantverksfirmor har återkommande erfarenheter av den här typen av komplikationer, vilket också gör att de har kunskap om de alternativ som står till buds när en produkt inte är tillgänglig, på grund av leveranstid eller annat.
Ytterligare en fördel med att låta en entreprenörsfirma göra inköpen är möjligheterna till rabatter. Hantverkare har inte sällan avtalade rabatter hos olika byggvaruhus. I de fall som de kan köpa in material till flera projekt samtidigt kan de också ofta få volymrabatter.
Om man ändå beslutar sig för att köpa in materialen till sitt garagebygge på egen hand lönar det sig att hålla utkik efter tillfälliga kampanjer, erbjudanden och utförsäljningar. Har man bara möjlighet att förvara byggvarorna på en torr och säker plats till dess att de ska användas, finns det inget som stoppar en från att göra inköpen när man stöter på ett bra erbjudande. Kom bara ihåg att se till att du har noggranna och korrekta mått och beräkningar avseende materialåtgången innan du gör dina inköp – detta är särskilt lätt att missa när man gör inköpen en lång tid i förväg. Det är också viktigt att man kommer överens med entreprenören i förväg om man planerar att göra delar av materialinköpen själv, annars finns det risk för att det uppstår oenigheter eller missförstånd. En annan viktig faktor är att allt material levereras till byggplatsen i god tid. När man köper in material själv är det extra viktigt att man försäkrar sig om att leveranstiden inte är för lång – uppstår det förseningar får man bekosta den tid som hantverkarna blir stillastående i väntan på leverans av material.
Det är en central fråga att man har finansieringen av projektet klar för sig innan man tar in arkitekt och entreprenör. Gör därför ett besök på banken tidigt under planeringsfasen för att kartlägga vilka finansieringsformer som är tillgängliga för dig, och vad som kan passa din ekonomi.
Det finns flera olika möjligheter när det kommer till att bekosta ett garageprojekt. I samband med att man ska bygga garage – vilket är ett relativt begränsat projekt, är den ekonomiskt mest fördelaktiga finansieringsformen att nyttja eget kapital. Detta eftersom man behöver betala ränta i det fall som man tar lån, och de här räntorna uppgår till ett högre belopp än den sparränta som man går miste om när man tar ut eget kapital från bankkontot.
Om man redan har ett bolån kan man utöka detta för att finansiera byggprojektet. Förutsatt att banken bedömer att betalningsförmågan är tillräcklig kan man belåna bostaden till maximalt 85 % av dess värde. Ökar man bolånet får man låna nytt kapital till samma låga ränta som för det övriga bolånet.
Ytterligare ett alternativ för finansiering är konsumtionslån. För konsumtionslån krävs ingen säkerhet, vilket gör att det blir en mycket dyr form av lån. I det fall som man väljer att finansiera garaget med hjälp av konsumtionslån – helt eller delvis, bör man försäkra sig om att man kan betala av lånet i snabb takt.
Det finns ett antal generella bestämmelser som är applicerbara när man ska bygga garage. Utöver dessa kan det finnas ytterligare regler som gäller lokalt, för din kommun och ditt område. På Boverkets hemsida kan du läsa mer om vad som gäller generellt kring bygglov, anmälningsplikt och byggregler. För att få koll på lokala utökningar eller inskränkningar av lov- och anmälningsplikten behöver du kontakta byggnadsnämnden i din kommun.
Olika regler gäller beroende på om du planerar att bygga ett kopplat garage eller ett fristående. I det första fallet räknas det som en tillbyggnad på det befintliga bostadshuset, medan det i det andra fallet betyder att du uppför en helt ny och separat byggnad. När man bygger ett mindre, kopplat garage kan det klassas som en attefallsutbyggnad, vilket gör att projektet inte blir lovpliktigt. Detta förutsätter emellertid att bland annat nedanstående villkor är uppfyllda:
Bygger man istället ett fristående garage kan det klassas som en bygglovsbefriad komplementbyggnad – ett attefallshus, i det fall som bland annat följande är uppfyllt:
För båda typerna av bygglovsbefriade byggen gäller att de måste placeras minst 4,5 meter från tomtgräns.
Enlig attefallsreglerna krävs det att man anmäler projektet till kommunen och får startbesked innan byggstart. Attefallsreglerna får dessutom bara nyttjas om man inte redan har gjort en attefallsutbyggnad på huset, alternativt om den totala ytan av de attefallshus som finns på tomten inte kommer att överstiga 25 kvadratmeter i samband med garagebygget. Notera att det kan finnas lokala regler som gör att man inte får bygga den här typen av tillbyggnader eller komplementbyggnader utan bygglov.
Om dina garageplaner inte matchar ovanstående kriterier kommer det sannolikt vara nödvändigt att ansöka om bygglov (undantag finns utanför detaljplanerat område). Detta behöver göras innan något arbete får påbörjas. I samband med att man ska lämna in en bygglovsansökan är det ofta nödvändigt att ta hjälp från en fackkunnig person. Vanligtvis vänder man sig till en arkitekt för att ta fram delar av handlingarna, men det kan också gå bra med en byggingenjör eller kunnig entreprenör.