När man ska bygga garage i betong finns det många frågor som måste besvaras. Hur hittar man skickliga hantverkare? Hur mycket kommer projektet kosta? Och hur lång tid tar det att bygga? I den här artikeln har vi samlat svar på dessa och andra vanliga frågor om att bygga betonggarage. Du kan läsa om pris, hur man går tillväga samt hur man hittar rätt entreprenör för jobbet.
Det finns många faktorer som inverkar på priset för projekt av den här typen. Enligt marknadsplatsen Byggstart.se kostar det i genomsnitt ca 500.000 kronor att bygga garage i betong. Det här priset gäller för garage med plats till en bil där man även har vissa förvaringsmöjligheter, med en normal standard och standardlösningar. Det råder dock stora variationer i pris mellan olika projekt.
Det här priset inkluderar inte kostnaden för arkitekten. Denna summa ligger i regel mellan 30.000 och 50.000 kronor, där timlönen ligger någonstans mellan 900 och 2.000 kronor. Priset inkluderar projektering och eventuell hjälp med bygglovsansökan. Om garaget är större än 15 m2, eller om det ligger nära tomtgränsen, så behöver man i regel alltid bygglov och tillåtelse från grannarna.
Här finns några faktorer som påverkar slutkostnaden:
När man ska börja bygga garage i betong så är det viktigt att man skapar en detaljerad och realistisk budget. Innan man kikar på budgeten måste man dock veta vilka ekonomiska möjligheter man har. Du kan läsa mer om hur du finansierar projektet längre ner i artikeln.
När man ska hitta rätt hantverkare till projektet är det viktigt att man tar in anbud från några olika firmor. På så sätt kan man jämföra anbuden och se vilken aktör som erbjuder de mest konkurrenskraftiga priserna. Det är dock viktigt att man granskar mer än bara totalsumman. Varierande priser kan bero på att innehållet i anbuden skiljer sig åt. Därför måste man vara noggrann när man jämför anbuden. Det är också viktigt att man kollar upp firmor som har så relevant erfarenhet som möjligt från liknande projekt. Om företaget har rätt erfarenhet kommer de kunna utföra projektet mer effektivt.
När man ska organisera projektet skiljer man mellan två tillvägagångssätt:
Delad entreprenad: I den här formen så skriver byggherren kontrakt med en firma för varje yrkesområde som behövs inom projektet. Detta kräver också att byggherren själv ansvarar för genomförande och koordinering mellan de olika firmorna, såvida man inte också anlitar en extern projektledare.
Generalentreprenad: Detta innebär att byggherren skriver kontrakt med ett företag, som i sin tur ansvarar för att ta in rätt kompetens till projektet samt samordna arbetet mellan de olika hantverkarna. Företaget utför oftast delar av arbetet själva, och de arbetsområden de inte har kompetens för internt anlitar de underleverantörer för. Generalentreprenad innebär att det blir enklare för byggherren att genomföra och hålla koll på projektet. Det blir även lättare att utröna vem som är ansvarig när fel och brister uppstår, eftersom huvudentreprenören bär ansvaret även för underleverantörerna.
En huvudentreprenör gör generellt ett påslag på 10-15 % på underleverantörernas priser. Många byggherrar tycker dock att dessa kostnader är en rimlig investering. Det innebär att man slipper utföra den tidskrävande uppgiften som projektledare, och man behöver bara skriva kontrakt med en firma. Huvudentreprenören har även oftast långa samarbeten bakom sig med sina underleverantörer, vilket innebär att arbetet flyter på smidigare.
Oavsett hur man väljer att organisera projektet så finns det en del kriterier som man ska kontrollera när man väljer entreprenör. Det här bör du kolla upp:
Om man inte vill utföra dessa kontroller på egen hand kan man använda sig av marknadsplatsen Byggstart.se. Det är en plattform där byggherrar kan komma i kontakt med lämpade entreprenörer för sina byggprojekt.
Det tar vanligtvis mellan 2 och 4 månader från det att man kommer igång med arbetet tills garaget står färdigt. Här nedan hittar du en uppskattning av hur lång tid de olika stegen i processen tar:
Mark- och grävarbete (2-4 veckor): Den första fasen i byggprocessen är att förbereda tomten för gjutning. Målet är att man ska göra underlaget så stabilt som möjligt, vilket bland annat innebär att man måste frakta bort schaktmassorna man gräver upp.
Formsättning (1-4 veckor): När tomten är jämn och stabil är det dags för formsättning. Det tar vanligtvis 3-5 gånger att gjuta formen för ett garage, oberoende av hur det byggs.
Gjutning (ca 1 vecka): Gjutningen sker i regel så fort en form har blivit färdigbyggd. Detta moment gör man i flera omgångar. Själva gjutningen tar i regel bara en dag, men den kan inte utföras förrän formen är färdig.
Härdning (ca 4 veckor): Härdningsprocessen brukar ta 4 veckor. Man brukar normalt sett ta bort formen för golv och väggar några dagar efter själva gjutningen. Man måste i regel vänta minst 3 veckor innan man tar bort formen för taket. Om man tar bort formen för tidigt kan det leda till skevheter och sättningsskador.
Efterarbete (1-4 veckor): När alla punkter ovan har slutförts så återstår efterarbetet. Detta innefattar bland annat kakelläggning, isolering, målning och installation av beklädnad.
I tillägg till dessa punkter måste man också avsätta tid till arbetet med arkitekten. Om man behöver ansöka om bygglov (vilket man nästan alltid behöver) så får man räkna med ytterligare 5-20 veckor.
Det finns många anledningar till att man vill bygga garage i betong:
När man ska bygga garage i betong så rekommenderas det att man låter entreprenören ta hand om inköpen. Detta beror bland annat på:
När det gäller ytskiktsmaterial, såsom garageport, fasadbeklädnad, väggbeklädnad, osv., så finns det en del byggherrar som själva vill stå för inköpen. Då är det en god idé att man pratar med entreprenören på förhand så att man kan vara säker på att man köper produkter som har rätt mått och som upprätthåller hög kvalitet. Man kan också informera entreprenören om vilka material man vill köpa så att de därefter kan ta hand om inköpen av dessa material.
Det finns många sätt att finansiera ett sånt här projekt på. Om man har stort kapital på sparkontot kan man finansiera bygget med eget kapital. Då slipper man betala räntor på eventuella lån, och man behöver inte oroa sig över ändringar gällande amorteringskrav. Generellt så tjänar man inget på att låta pengarna sitta på sparkontot eftersom sparräntorna är näst intill obefintliga.
Om man inte har några större summor att investera så kan det vara lönsamt att utöka bolånet. Detta är en av de mest fördelaktiga låneformerna eftersom räntan oftast förblir densamma som för det befintliga bolånet. Man kan få ett lån som täcker upp till 85 % av bostadens värde.
Om dessa alternativ inte går så kan man också ta ett konsumentlån. Här ligger räntan på upp mot 20 %, så det är absolut nödvändigt att man har en detaljerad återbetalningsplan på plats. Om man dock är i stort behov av att få tillgång till pengar omedelbart så kan konsumentlån vara ett bra alternativ. Man behöver inte lägga in någon säkerhet, och det tar bara några dagar innan man har pengarna på kontot.
Det är viktigt att man vet exakt varför man vill bygga garage i betong innan man sätter igång med projektet. Många väljer att bygga betonggarage för att utöka bostadens värde, och om man då tar ett lån som man inte kan betala av så motverkar man syftet med projektet. Har man däremot möjlighet att betala av lånet på kort tid så kan det vara en lönsam investering att bygga garage i betong.